donderdag, maart 16, 2006

Het duistere leven van Joop L

Gezien: 15 maart 22:20 ned 1

Gisteren ging KRO Reporter over een man wiens jongere broertje in 1986 op 11 jarige leeftijd werd vermoord. De dader, Joop L uit Maarssen, een gerespecteerd onderwijzer en voetbaltrainer, pleegde onlangs zelfmoord nadat hij tijdens een verhoor bekend had sexueel getinte mails gestuurd te hebben aan jeugdspelers van Elinkwijk. Na DNA-onderzoek bleek hij de lang gezochte moordenaar in de zaak Arthur Ghurahoo te zijn. Ook had hij in 1983 nog eens twee jongentjes verkracht en vier aangerand. Een afschuwelijke zaak dus, maar er is een ander reden waarom ik hier iets over schrijf .
In dit programma is broer Julien aan het woord. Het is duidelijk te zien dat 20 jaar van onzekerheid hem getekend hebben. Hij is opgelucht dat de dader niet meer vrij rond loopt en kan het gebeurde beter verwerken. Toch doet hij in mijn ogen twee opzienbare uitspraken.

- “Als ik er zelf achter zou komen wie de dader was zou ik hem om laten brengen”

- “Ik werk in de kunst- en diamantwereld en daar kun je mensen vinden die dit voor je kunnen doen”

In de eerste uitspraak kan ik me in vinden en ik vond het dapper dat hij dit voor de TV durfde te melden. Hij schijnt dit ook regelmatig aan zijn vrouw verteld te hebben. Of het handig is weet ik niet, maar zelf ben ik in dit soort gevallen een fervent voorstander van eigen recht. Als iemand mij dit een van mijn dierbaren aan zou doen vind ik dat niemand mij het recht kan ontzeggen om de dader een passende straf te geven. Passende straffen worden door de Nederlandse justitie in mijn ogen niet gegeven. Onlangs was ik uit pure nieuwsgierigheid bij een rechtzaak en heb met verbazing gezien dat een recidive geweldsverdachte er met een belachelijke taakstraf af kwam.
De tweede opmerking vond ik des te opvallender. Hiermee zet de man de totale kunst- en diamantwereld in een kwaad daglicht. Hij insinueert n.l. dat er zich louche types bevinden en dat geschillen via onderwereld-achtige afrekeningen opgelost kunnen worden. Ik vraag me af wanneer de eerste reacties van zijn collegae hierop zullen volgen.

Is er iemand van jullie die dit programma gezien heeft en dit ook opgevallen is? Graag jullie reactie!

1 Comments:

Blogger Ricks-Ja said...

Ik zie net dat ik een trendsetter ben. www.geenstijl.nl heeft er inmiddels ook een posting aan gewijd heeft....maar ik was eerder :)

do mrt 16, 10:57:00 a.m.  

Een reactie posten

<< Home