dinsdag, maart 07, 2006

Spraakverwarring (1)

Uit respect voor betrokkene(n) zal ik geen namen noemen, maar het zou een misdaad zijn om jullie onderstaande spraakverwarringen te onthouden.

_____________________________________________

"Het kwartje rinkelt bij mij!"

(combi van "het belletje rinkelt" en "het kwartje valt")

_____________________________________________

"Lachen, brullen, gieren"

(moet zijn "Lachen, gieren, brullen". Hierdoor lijkt gieren een andere betekenis te krijgen. Zie hieronder optie 3!)


gie·ren (onov.ww.)
1 zeer uitbundig lachen => zich bescheuren
2 een hoog, fluitend geluid voortbrengen door zich snel voort te bewegen
3 vloeibare mest op het land brengen
4 (van een schip) door de stroom heen en weer gaan

_____________________________________________

"Stelletje afzuigers hier joh"

(legendarische reactie op torenhoge prijzen in een winkel. Is combi van "afzetters" en "uitzuigers". Verder geen commentaar ;-) )
_____________________________________________

"Daar komt de ware jacob uit de mouw"

(combi van "de aap uit de mouw" en "de ware jacob")
_____________________________________________

Met dank aan de sprekers. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

als secretaresse in een ziekenhuis hoor ik ook nog wel eens rare zinnen en uitdrukkingen; een paar voorbeelden:

"door deze ziekte ben ik al twee jaar uit de relatie"

"ik ben helemaal over de stuur"

"vorige week heb ik een hartcathechesatie gehad"

"we hebben ons huis moeten verkopen voor de excuseswaarde"

"het herkenningsgetal is 010 ..."

"ik heb laatst op de afdeling drastische chirurgie gelegen"

"dat ken ik tegen jou wel vertellen, jij bent toch vertrouwelijk"

en zo kan ik nog wel even doorgaan

vivian

di mrt 07, 03:01:00 p.m.  
Blogger Polle said...

De boom valt niet ver van de appel....

En off-topic: ik voel me een beetje onaangenaam zo bovenop de Roy van Zuidewijn. Zeer onaangenaam gezelschap...

wo mrt 08, 07:35:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Zo te lezen ben ik gelukkig niet de enige.

do sep 07, 07:51:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hahah jeetje, ik zit weer een keer op die weblog te kijken en ik weet précies over welke persoon dit gaat. hahaha xx Aïsha

di okt 05, 06:55:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home