vrijdag, april 14, 2006

Nieuwe dichter des vaderlands

Volgens Van Dale:

ge·dicht (het ~, ~en)
1 zorgvuldig geconstrueerde tekst, waarin keuze en schikking van woorden, rijm, ritme enz. de expressieve en suggestieve waarde vergroten => poëem, poëma


Sinds wij schoolgaande kinderen hebben is de schoolkrant verplichte literatuur voor mij. Als goede vader zijnde (zie voorgaande post) ben ik oprecht geïnteresseerd in het school-wel en wee van mijn kinderen. Een paar keer hebben mijn kinderen een bijdrage geleverd en met veel genoegen lees ik die. De laatste keer stond er een aandoenlijk gedicht in van mijn 10-jarige zoon, die het volgens mij in zich heeft om een groot poëet te worden. De opdracht was om een gedicht te maken over de lente. Het is 1-op-1 overgenomen dus graag geen commentaar op grammatica en/of spelfouten!

Hier is ie:

De lente

Jongens, het is lente
Dan krijgt iedereen
abonnementen.
Kijk daar is de zon.
Dag Honnepon!
Op een dag kreeg mijn vriendje
de slappe lach, dat was gaaf.
Op een dag zag ik een
fotograaf.
Meer dan één.
Daar zag ik een winterpeen.
Mijn vriendje Mark
Eet in de zon een bekertje
kwark.
Daar ligt een schone lap.
Wat een grap.
Daar een schaap.
Die laat een gaap.
Dat lam
Bakt zijn pannenkoek in zijn
eigen pan!

Zonder schaamte durf ik te voorspellen dat hij ooit het boekenbal gaat openen.

Jullie mogen stemmen:

http://www.kb.nl/dichters/verkiezing/introstemming.html

3 Comments:

Blogger Polle said...

Prachtig. Jouw trots ook trouwens :-).

ma apr 17, 01:50:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

hmmm, nu kan ik natuurlijk niet achterblijven met het gedicht van mijn meisje...

Wat is paase

Pasen is groeie net als een bloem.
En het fijn voor een bij die zegt zoem.
Pase is fijn
Voor een poes en konijn
Pase o pase o pase is fijn
Voor je poes en je konijn

Wellicht ontstaat hier een schrijversduo???

Groet,
Sacha

di apr 18, 04:13:00 p.m.  
Blogger Ricks-Ja said...

misschien zoeken ze nog een dichteres des vaderlands?

di apr 18, 09:31:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home