maandag, mei 29, 2006

Katwijk, je lust en je leven










Ieder mechanisch voortbewogen vaartuig dat gebruik maakt van het Oegstgeesterkanaal moet voorzien zijn van een algemene vergunning van het Hoogheemraadschap van Rijnland. Aangezien wij ’s zomers met enige regelmaat vanuit Katwijk naar de Kagerplassen in Warmond varen (en dus ook dit kanaal bevaren), èn ik een heel eerzaam burger ben, besloot ik donderdagmiddag j.l. een vergunning te gaan halen.


Geheel in stijl, dus per boot, voer ik alleen naar de jachthaven in Katwijk aan Zee. Het regende en stormde en om de sfeer te completeren had ik sterke koffie bij me en nam soms een fisherman’s friend. Ik voelde me stoer en mannelijk.


http://www.jachthaven-katwijk.nl/

Ik naderde mijn bestemming op enkele tientallen meters en werd vriendelijk begroet door de havenmeester, een man van een jaartje of 60 oud. Hij leek qua uiterlijk op een combinatie van Onedin Line en Captain Iglo en straalde liefde voor de watersport uit. Met een volleerd katwijks accent dirigeerde hij me tot aan de aanlegsteiger vlak voor het havenkantoor.

“Skipper……stik maèr achteruijt” riep hij me toe. Ik verstond het (jullie waarschijnlijk niet) en volgde zijn raad nederig op en bond de boot vast aan de bolders. Eenmaal op de wal gearriveerd nam de oude zeerot mij apart en kreeg ik ongevraagd een goed bedoeld lesje nautica. “Ik zag jou ankomme, enne…..je zwabbert. Lôp ‘ns effe meeh”.

Hij bleek eveneens een trots eigenaar te zijn van een zeevisboot en toonde een technisch hoogstandje dat hij ooit een aangeschaft had. Deze kon op de buitenboordmotor gemonteerd worden waardoor deze ook als roer ging fungeren.

“Je ken um bai de firmaèh Vis in Warremond kôpe. En ik zweer ut je neef, hèt is ut aei van Colombus” Lol…Colombus.....hihih....het klonk zo verschrikkelijk aandoenlijk katwijks en het was zo goed bedoeld. Inwendig barstte ik van het lachen maar uiterlijk kon ik het gelukkig reduceren tot een flauwe gniffel.

Toen ik even later voorzien van vergunning (sticker aan bakboordzijde!!) en 25 Euri armer terugvoer realiseerde ik me dat ik me nog steeds een katwijker voelde. Het gevoel is er nog en ik mis het!

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Mijn moeder zei vroeger altijd "WAT UIT KATWIJK KOMT : DAT DEUGT NIET " ze bedoelde de WIND-RICHTING, omdat vanuit Wassenaar gezien dat namelijk altijd SLECHT WEER in hield; maar nu ben ik blij dat ik zo'n ""katwijkse"" buurman heb met een schrijvers talent waar ik iedere keer weer van geniet!!!!

ma mei 29, 03:25:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home