dinsdag, juni 13, 2006

The winning mood



Ik ben één van die irritante mensen die altijd willen winnen. Maakt niet uit wat...ganzenborden, mens-erger-je-niet, halma, risk, monopoly of kaarten.T'is allemaal leuk, hartstikke gezellig en goed voor de onderlinge familieband, zolang er maar gewonnen wordt.

Sinds ik vader ben en dit soort spelletjes met vrouw en kinderen speel ben ik iets milder geworden. Het lijkt me namelijk erg slecht voor het zelfvertrouwen van die kleintjes om steeds weer te verliezen. Daarom maak ik expres fouten zodat het spel nog enigszins competitief is en mijn kinderen lachen zich rot om hun o zo onnozele vader. Dit gaat een tijdje goed maar onvermijdelijke is het moment dat mijn kampfgeist het wint van mijn ratio, zodat het knusse familie-avondje wederom in zwaar mineur eindigt. Kinderen huilen namelijk hartverscheurend als ze voor de derde keer op kalverstraat met twee hotels komen en een rekening a 200.000 gulden van een gniffelende vader gepresenteerd krijgen. Even later weigert mijn vrouw trots een eenmalige gift van Hfl 1500,- zodat het spel nog even kan duren ( lees: zodat ik langer kan genieten). Daarna ben ik een paar uur de gebeten hond.



Afgelopen zaterdag was ‘t de jaarlijkse familiedag van mijn vrouws kant en de organisatie had het verzonnen om het uitje ditmaal in Nunspeet te houden. Na een lange en warme rit door de Veluwe arriveerden we op party-boerderij ’t Hoge, gelegen ergens in the middle-of-nowhere.

http://www.t-hoge.nl/

Eeen vriendelijke instructeur vertelde de groep in een inleidend gesprek dat er deze middag oud-hollandse spelletjes op het programma stonden. Op zich best gek voor een groep van 60 indo’s, maar goed, het is beter dan binnen zitten en over het opgroeien van de kinderen te praten.

Het eerste onderdeel was ringsteken waarbij de deelnemer zittend op paard-en-wagen drie ringen moesten proberen te doorrijgen met een stok. De uitslag laat zich niet moeilijk voorspellen. Zoals zo vaak won ik met groot overmacht en onder luid gejoel van de familie ontving ik eeuwige roem en een trofee (een opblaasbare oranje kroon). Deze overwinning smaakte mierzoet en met veel enthousiasme en zelfvertrouwen nam ik deel aan de volgende onderdelen. Hierbij mijn resultaten:


Onderdeel - Resultaat - Reden

Hoefijzer gooien - alles mis - allergische reactie
Boogschieten - pijlen in het plafond - afwijking pijl, laag plafond
Spijker slaan - verloren van 2 nichtjes van 13 - teveel bier op
Boksbal - niveau huisvrouw - gekneusde middelvinger
Luchtbuks - slechter dan mijn zoon van 10 - slechte belichting schuur
Paalvangen - 4 van de 6 palen gevangen - afgeleidt door drukte



De terugweg was ik stil.

2 Comments:

Blogger Polle said...

Zohooooo! Dat klinkt als een succesvol dagje! En nu? Geknakt ego? ;-)

di jun 13, 05:18:00 p.m.  
Blogger Ricks-Ja said...

Sjip: Herken je het? :)

Grè:Ondanks al mijn spierbundels....haha

do jun 15, 08:26:00 a.m.  

Een reactie posten

<< Home