woensdag, september 19, 2007

De Slag Om Voorhout



In 1980 waren de krakersrellen op de Prins Hendrikkade live op TV te zien. Ik herinner het mij nog als de dag van gisteren. Bij het aanschouwen van de door relschoppers belaagde ME-ers vertrouwde mijn vader mij toe dat ik een groot probleem zou hebben als ik ooit dergelijke fratsen uit zou halen. Ik gaf hem mijn woord en tot op de dag van vandaag heb ik me ten opzichte van het gezag nog nooit misdragen.
Helaas bleek dit pact niet geheel wederzijds. Zaterdagavond vond de politie het nodig om in Voorhout buitensporig geweld toe te passen op onschuldige burgers......waaronder ook ik me bevond. Gelukkig zag ik de gummiknuppel aankomen en kon de klap nog redelijk afweren, maar mijn handpalm was wel beschadigd. Shame on you!!

Zie hier wat beelden:

http://www.youtube.com/watch?v=6-jTuCqfOjk


Het Leidsch Dagblad schreef:

VOORHOUT, 16 september 2007 – Bij ongeregeldheden tijdens de najaarsfeesten in Voorhout is afgelopen nacht een agent gewond geraakt. Twee bezoekers van de feesten raakten ook gewond. Er zijn uiteindelijk 3 mensen aangehouden. (foto's: 112 Bollenstreek) Rond 02.00 uur zondagochtend kreeg de politie een melding dat er een gewonde persoon op de Herenstraat lag. Zowel de politie als een ambulance gingen er naar toe. Terwijl ambulancepersoneel de gewonde persoon hielp, kwam er steeds meer publiek op politie en ambulancepersoneel af. Om ervoor te zorgen dat het ambulancepersoneel ongestoord kon werken, schermde de politie hen af.


En volgens Voorhouts burgervader Schelberg :

Nog nooit zijn de najaarsfeesten in Voorhout geëindigd in rellen. Burgemeester Schelberg had zaterdagnacht rond twee uur de primeur. Drie aanhoudingen, een politieman die zijn enkel brak en een opdringerig publiek.
Hij is daar niet trots op en zoals van een burgervader te verwachten valt, wil hij dit na vier perfecte feestdagen en een mooie kermis ook nooit meer meemaken. ,,Op de valreep ging het mis'', zegt hij nog een beetje droevig.
Toch heeft hij na de evaluatie met de politie, maandagmiddag op het gemeentehuis, een iets positiever gevoel dan zaterdagnacht toen het allemaal net was gebeurd. ,,Aanvankelijk dacht ik dat het ernstig mis was. Als de politieagenten en het ambulancepersoneel het werken bewust onmogelijk wordt gemaakt, krijg ik toch een hele nare bijsmaak. Met zo'n gevoel ging ik ook naar bed. Nu we ruim een etmaal later alles grondig hebben bekeken en besproken, kan ik stellen dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden is. Een incident.''