zondag, mei 20, 2007

De cirkel is rond



-
-
-
-
Datum :zaterdag 19 Mei
Tijd: 11:36 uur
Wie: Zoon C speler, ik als coach.
Locatie: FC Rijnvogels, Katwijk

Ik ben er trots op dat ik live getuige mocht zijn van één van de hoogtepunten in de geschiedenis van het voorhoutse voetbal. Het gebeurde tijdens een jeugdtoernooi bij de vv Rijnvogels.

Het team waarin mijn zoon zit speelde de 3e en laatste wedstrijd tegen het leidse GHC. C kreeg de bal moeilijk aangespeeld maar wist zich toch tussen 2 man behendig de vrije ruimte in te draaien.Vervolgens speelde hij nog eens vier jongens links en rechts dribbelend voorbij en ging alleen op de keeper af. Hij behield de rust en wachtte tot de doelman de beweging maakte en schoof de bal koeltjes in de rechterhoek.
-
A la Maradona in 1986 tegen Engeland
-
of pas geleden Lionel Messi tegen Getafe.


Aan de zijlijn stond ik naast de coach van de tegenpartij en keek benieuwd naar zijn reactie. Hij knikte naar me en slaakte een respectvol "Zoooooooooooooow".
Tegelijkertijd ontving C verlegen de felicitaties van zijn medespelers.

Op dat moment herkende ik mezelf zo veel in hem. Ooit scoorde ik die mooie goals en als mijn ploeggenoten me dan blij om de nek vlogen voelde ik me ook zo onwennig. Soms koos ik dan de veilige weg en zei dat het een geluksgoal was of dat ik de bal verkeerd geraakt had.

We zijn nu 30 jaar verder. Hij is sneller dan ik was op die leeftijd, zijn traptechniek en stijl is veel mooier. Ik ben hem nog steeds voetballend de baas (veelal kracht) maar besef terderge dat het morgen omgekeerd kan zijn.

De natuur is hard. Als de mannetjes ouder worden staat de nieuwe generaties jongens klaar om de taak over te nemen.

Ik accepteer......onder protest.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Je wordt ouder papa ;)
Wel mooi dat je zo trots op hem bent !

ma mei 21, 08:17:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

ouderdom komt met gebreken....is het wel zichtbaar? Okay, je bent nu wel weer 30 jaar verder, maar voor een teamsport, waar je prestaties moet leveren, wordt het wat lastiger. Denk eens aan een individuele sport, zoals bijv.fietsen.....of...dat doe je al ...golfen, maar zeker is, dat zoonlief C je met voetbal voorbij streeft. Accepteer het zoals je het zelf zegt onder protest. Ik ken dat moment in mijn leven ook. Verder succes met je coaching!

di mei 22, 12:40:00 a.m.  

Een reactie posten

<< Home