woensdag, juli 19, 2006

De Kaagweek



We waren een weekje kinderloos en genoten intens van elke minuut dat we samen waren.Het was ruim 30 graden en het voelde of we weer 18 waren en geen zorgen meer kenden.Vooraf hadden we al een soort schema gemaakt hoe we dit heerlijke weekje gingen indelen. Zondag, de dag van vertek waren we tot in de kleine uurtjes uitgegaan. Op de maandag waren we naar het strand in Katwijk geweest en besloten de dag met loungen bij een hippe strandtent.De dinsdag lieten we ons verwennen in een beautyfarm. En vandaag...woensdag was het watersportdag.

Al vroeg arriveerden wij op de Kagerplassen waar we de boot voor de zekerheid nog even voltankten. Tot onze grote schrik slurpte de inbouwtank een slordige 115 liter euro loodvrij naar binnen, waarna wij een slordige 180 Euri armer de reis voortzetten. Na een paar minuten passeerden wij het statige watersportrestaurant "De Kaagsocieteit". Vanwege de Kaagweek, een traditioneel watersport evenement, was het er gezellig druk. Mensen van allerlei pluimage flaneerden onder wapperende parasollen en keken trots uit over de steigers waar hun versgepoetste boten (of zijn het schepen?) aangemeerd lagen.

"Kijk Rick" zei mijn vrouw. "Ziet er gezellig uit. Zullen we er ook iets gaan drinken?"

Met een zeemansoog keek ik of er ergens een ligplaats beschikbaar was en warempel....vlak voor het terras was een mooi plaatsje waar ik ons bescheiden bootje in moest kunnen parkeren. Heel even twijfelde ik of het mij zou lukken voor zoveel toeschouwers. Ik heb genoeg zelfkritiek om te weten dat manouvreren niet mijn specialiteit is, maar gesteund door het feit dat ik dit hele seizoen - in tegenstelling tot de voorgaande vier - al vele wateren schadeloos bevaren had durfde ik het toch aan.

Met uiterste precisie dirigeerde ik de boot tot aan de steiger waarna mijn vrouw geheel volgens afspraak de punt van de boot van de steiger afhield. Ik was er trots op dat ik uitgerekend ten overstaan van de crême de la crême van de zuidhollandse watersportscene had bewezen een van hun te zijn. Ik ontkoppelde de motor tot in de vrijstand en stapte de steiger op om de achterkant vast te leggen.

Opeens hoorde ik een paniekerig stemmetje. Het was mijn vrouw en ik zag dat ze nog steeds alle zeilen moest bijzetten om de boot van de kant af te houden. Ze liep rood aan van alle krachtsinspanningen en het klamme zweet brak haar uit.

"Hij vaart nog steeds vooruit!" riep ze.
"Nee joh, dat kan niet. Ik heb de motor ontgrendeld"

De boot begon op de steiger te beuken. Inmiddels hadden we alle aandacht van de terrasgangers en ik zag enkelen afkeurend hun hoofd schudden. Ik sprong de kajuit in en zag dat ik de motor inderdaad niet goed in zijn vrij gezet had, dus de constatering van mijn vrouw was (helaas) juist. Met het schaamrood op de kaken stonden we even later op de steiger. Mijn zorgvuldig opgebouwde reputatie was als sneeuw voor de zon verdwenen.

Hiermee was het leed nog niet geleden :-(

Volgens jachtetiquette - en daar ben ik mee opgegroeid - moeten schepen met een nette, functionele knoop of lus vastgelegd worden. Met een marineman als vader is die techniek mij met de paplepel ingegoten. Een paalsteek of achtknoop is appeltje-eitje voor mij.

Aan wal viel het me op dat de mensen naar de knoop keken waarmee mijn vrouw de boot aan de steiger bevestigd had. Het lag erbij als een hoopje slappe spaghetti en bestond uit een oneindige serie hopeloze ouwe wijven knopen waar totaal geen gedachte achter zat.

De gifbeker moest kennelijk helemaal leeg.

"De laatste 2 a 3 decennia is de mentaliteit van de watersport erg veranderd" hoorde ik nog iemand achter me mompelen.

Ik zette snel mijn zonnebril op, zocht een stil plekje en ging aan het bier. Veel bier.........




Volgens de website: www.kaagsocieteit.nl

Op een schilderachtige locatie aan de Kaag, is restaurant "De Kaagsociëteit" gelegen. Een plek waar menig watertoerist aanmeert om te genieten van een goede lunch, een smakelijk diner, of gewoon een kopje koffie. Een unieke locatie waar de culinaire mogelijkheden van het restaurant gecombineerd kunnen worden met de vele facetten die de aanwezigheid van water biedt.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

alweer zo'n leuk verhaal!!!!!!!!!!!!!
Ik blijf er van genieten !!!!!

vr jul 21, 01:38:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ondanks mijn ouwewijfenknopen is onze boot nog steeds schadevrij!

do sep 07, 06:35:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home