vrijdag, november 02, 2007

Selamat Makan



Datum: 29 okt 2007
Tijd: 18:45
Locatie: Keukenlokaal Teylingercollege
Reden: Les 1 Cursus Javaans koken
Aanwezigen: Ik en mijn lieftallige echtgenote S en nog 11 cursisten

Vol verwachting stapten S en ik het keukenlokaal binnen alwaar een dame op leeftijd vol enthousiasme haar discipelen toesprak. Echter, waar wij beiden al wekenlang voor vreesden bleek helaas waarheid. Deze toehoorders waren de leerlingen en de spreekster bleek de kooklerares te zijn die ons de komende vier weken de finesses van de oosterse kookkunsten zou gaan bijbrengen.


Ze zag er hollandser uit dan Jantje Smit en Annie Schilder bijelkaar en was gespeend van enig indisch accent. Met alle respect...uit ervaring weet ik dat "belanda's" meesters zijn in het bereiden stamppot andijvie, erwtensoep en hete bliksem-achtige gerechten maar op mijn vader na heb ik er nog nooit eentje kunnen betrappen op het bereiden van een fatsoenlijke en eetbare indische maaltijd.


S en ik keken elkaar aan. Zachtjes fluister ik haar toe dat we deze dame voorlopig het voordeel van de twijfel zouden gunnen, compleet blanco.


Zelf hadden S en ik al enige ervaring met de indische keuken. Want vanwege onze indo-achtergrond hebben we van huis uit al ouderlijke culinaire lessen mogen volgen. De trassi is ons zeg maar met de paplepel ingegoten. Ook de borstvoeding die ik van mijn moeder mocht ontvangen bestond bij wijze van spreken niet uit eiwitten, minerale zouten en vitaminen, maar uit een extractie van klappermelk met suiker.

Onze lerares heette ons van harte welkom en om ons ons gemak te stellen vroeg ze meteen waar wij vandaan kwamen, refererend aan ons aziatisch uiterlijk.
"Uit de Prins Bernhardstraat, mevrouw!" riep ik en wees naar het noordoosten.
"Nee....uit welk land bedoel ik", was haar strenge reactie, waarna ik toch maar een serieus antwoord gaf.


Over de avond zelf valt weinig meer te vertellen. Zoals het een goede culinaire cursus betaamt was er voldoende witte wijn aanwezig en dat is achteraf gezien de redding van de avond gebleken. Elk ingredient werd toegevoegd onder het genot van een ferme slok witte wijn wat tot gevolg had dat we in een permanente staat van slappe lach verkeerden.

Wat was er nog meer om te gillen deze avond?


- Een kooklerares die werkelijk niets voorgedaan heeft. Ze heeft alleen de recepten uitgedeeld en georeerd hoe succesvol en druk bezet ze wel niet was.


- Recepten waarvan de verhoudingen totaal niet klopten. 2 Stronken prei en 3 rode uien op 250 gram rijst zorgden voor de slechtste nasi die wij ooit gemaakt hebben.


- De basmati-rijst die volgens de lerares niet kon mislukken. "Op hoog vuur en daarna 10 minuutjes op laag vuur". Resultaat bij alle cursisten: Een grote, slijmerige substantie van rijst.


- 2 Flessen wijn achter de kiezen.


- Sambal goreng boontjes leek op een handje sperciebonen in tomatensoep.


- "Waar hebben jullie die paprika vandaan?" aldus een vrouw, wijzend op de rode lombok in onze nasi.


- Het fonetische "Daging Smoor" lettterlijk zo uitgesproken door onze kooklerares deed me denken aan Edgar van Debiteuren/Crediteuren


Als klap op de vuurpijl was de cursisten vooraf verzocht om voldoende diepvriesbakjes mee te nemen. De volgende dag smaakt indisch eten immers nog veel lekkerder. En wat bleek.....zo kritisch als wij waren, zo blij waren onze haute cuisine koks met hun brijsels. In ons ooghoek zagen we mede-cursisten (oftewel mede-lotgenoten) vol trots en gretig de bakjes vullen met rijstepap met prei/ui-mousse (nasi) en de oudhollandse tomaten-groentesoep (sambal goreng boontjes) .


Toen wij na 2,5 uur - rood van schaamte en witte wijn - de keuken verlieten riep onze kookgoeroe ons nog na.


"Selamat makan" en ze meende het ook nog.

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

jeetje R & S ; moeten ( mogen ) jullie nog een keer daar naar toe ??of was het een eenmalige cursus ?? ....ik ben benieuwd en kom zo mogelijk even door de keukenramen gluren ....

za nov 03, 06:08:00 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

ps.
O ja; Kees vraagt wanneer er te proeven is???........

za nov 03, 06:11:00 a.m.  
Blogger Ricks-Ja said...

Proeven kan altijd. Neem dan wel je verzekeringspapieren mee!

za nov 03, 06:32:00 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hylarisch Rick :D:D

Deed me denken aan deze:
http://www.hekje-keuken.org/smakelijk/eend.shtml

za nov 03, 09:15:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Basmati rijst, saambaal goreng boontjes, smooorrr ayam.....zijn toch wel alledaagse gerechten uit de Indonesische keuken. Waaahhhhh R & S , jullie kunnen beter over de schouders van jullie ouders meekijken hoe je Indonesische gerechten moeten klaar maken.Dit is de BESTE leerschool. Als je voor het eerst Indonesisch kookt, dan is het wel gewenst allereerst de Ind.kruiden te leren, zoals laos, sereh, salam, daun jeroek, daun salam enz,enz.Trassi is de smaakmaker, toch? Succes met jullie kook cursus. Oh ja, die basmati rijst is zeer geschikt voor nasi goreng. Koken in de verhouding van 1:1 (rijst:water); heb ik mee gekregen van een echte Indonesisch/molukse vrouw.

di nov 13, 03:25:00 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ha Rick,

Vanochtend door Ralph op dit stukje gewezen. Ik zit thuis met griep, heb met Ralph aan de telefoon je weblog opgezocht en heb me binnen no time de tranen over mijn wangen gelachen en Ralph (in de auto op weg naar een klant) met mij. Heb je weblog meteen aan onze favorieten toegevoegd!

Hartelijke groet,
Ellen (Indisch meisje, heb jaren geleden de eerste duikles met jullie meegezwommen)

di nov 20, 08:24:00 a.m.  
Blogger Ricks-Ja said...

Hee Ellen,

Ik moest even diep nadenken, maar ik herinner me je inmiddels weer.

Leuk dat je dit weblog nu ook leest. Daarmee is het aantal lezers in 1 klap verdubbeld ;-)

Ken je nog meer grieperige mensen die graag weblogs lezen?

Groetjes,

Rick

do nov 22, 09:23:00 a.m.  

Een reactie posten

<< Home